Bez skvělého kameramana to nejde

Udělat výborný film neznamená mít jen zajímavý scénář, nápaditého režiséra, nadané herce, ale také kameramana s tvůrčí představivostí, který vize autorů převede prostřednictvím kamery ve filmovou realitu. Kdo patří k těm, kteří za filmovou kamerou patří k těm nejlepším?

Rogers Deakin (nar. 1949) je britský kameraman, který byl u zrodu asi 50 filmů. Jeho jméno je spjaté hlavně s tvorbou bratří Coenů, ale stál za kamerou i filmu Vykoupení z věznice Shawshank.

Emmanuel Lubezki se narodil v roce 1964 v Mexiku. Výborné až naturalistické záběry drsné přírodní scenérie amerického západu patří k filmu Revenant Zmrtvýchvstání. Na Oscara byl Lubezki jmenován několikrát – za filmy Ospalá díra, Nový svět a Strom života.

Americký kameraman Wally Pfister (nar. 1961) je jedním z těch, kteří stále odmítají natáčet digitální kamerou. Věrný zůstal starému a klasickému filmovému pásu. Do jeho filmografie patří filmy Temný rytíř, Insomnie, Batman začíná.

Za jednoho z nejvýznamnějšího československého kameramana je považován Miroslav Ondříček (1934-2015). Byl spolupracovníkem režiséra Miloše Formana a stál za kamerou při natáčení filmů Vlasy, Ragtime, Amadeus, Valmont. Na Oscara byl nominován dvakrát, ale ani jednou sošku nedostal. Z českých filmů, které točil, jmenujme alespoň Lásky jedné plavovlásky, Hoří má panenko, Intimní osvětlení.